tisdag 3 mars 2009

Kan vi inte få en krasch-krasch

Jag börjar fundera över om det inte vore lika bra att låta alla finansiella företag som har dåliga skulder gå om intet. Det stoppas in mer och mer pengar från staterna i stimulanspaket, men inget händer. USA skall låna ut ytterligare 200 miljarder dollar till bankerna, de bailar ut AIG som har lyckats med världens största förlust någonsin. Jag tror inte att det kommer att bli bättre? Det kanske är lika bra att lånegivarna skriver av de skulder som inte betalas av. I och för sig omöjligt att bestämma kriterierna för att någon skulle få sina skulder avskrivna, men det blir inte bättre av att man långsamt, långsamt skriver ner skulderna. Bort med allt så vi kan få en uppfattning om hur det står till i den finansiella sektorn. 

Kanske kommer det gå så långt att denna långa spiral nedåt resulterar i en kraftig total krasch, börsen ner 25% på en dag eller något liknande. Det är någonstans i själen inte så kul att tjäna sina pengar på sina investeringar som kommer av negativa utfall. XACT Bear och min eurofond är superbra just nu, men det är ju skit att man inte har råd att åka på semester eller att alla andra innehav störtdyker. Jag kommer dock hålla i mina Bear ytterligare ett tag, ser fortfarande inget som potentiellt kan glädja börsen. 

Men man får försöka vara lite glad över det som finns och är. Positiva tanke 1 är att min flickvän skall jobba på en advokatbyrå i Bryssel i sommar får lön i euro. Hon har fått en bra löneförhöjning sedan hon skrev på kontraktet tidigt i februari. Positiva tanke 2 är att jag tror att när jag om något år vill köpa lägenhet i Stockholm så finns det bra med fallhöjd som kommer ge oss en billig affär. 

För övrigt är det kul att få klanka ner lite igen på Swedbank och inse att kursen har mer än halverats i Swedbank sedan nyemissionen, från 48 kr till dagens 21 kr. Ajajajajaj, inte så kul att då ha lånefinansierat sina emissonsteckningar. Kanske måste de som deltog i nyemissionen själva utfärda nyemission nu. Alla pengar går runt runt och försvinner på börsen -> krasch!
Swedbank i blått


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar