tisdag 20 januari 2009

Arbitragemöjlighet

Läste igår i DI som flera andra om de fina möjligheterna till arbitragevinst (läs: gratis pengar). Dock grusades min lycka (lyckligtvis) av finansmamman som påpekade att inlåningsräntorna inte vara garanterade. Annars hade det varit ganska härligt att låna lite pengar och vara garanterade lite plus om ett år. Dock funderade jag lite på om det hade varit värt mecket att ta lån, hålla koll på det, hålla koll på räntorna etc. för ca 10 000 på ett år. Förmodligen hade det varit värt det, men det är skönt att ha en ursäkt till varför man inte hakar på. 

Det är ganska intressant att kika på bankaktierna nu, de är ju rätt bra slaktade. Inte helt oväntat dock, och det känns som att det kommer att fortsätta på samma spår. Med lite tur kan världen må lite bättre efter sommaren, tillräckligt bra i alla fall för att företag skall tjäna pengar så att bankerna i sin tur kan få tillbaka utlånade pengar (eller räntor i alla fall) och aktiekurserna kanske kan gå upp några steg. Ser man historiskt till både 90-talskrisen och 00-krisen så går bankkurserna ner mycket men hämtar sig rätt bra sen. Men i vanlig ordning skall man ju vara där och pricka botten tillräckligt bra. Min egen lycka, som student, gör att jag inte kommer att ha nämnvärt mycket pengar att stoppa in i bankaktier förrän framåt april kanske (lite för många resor inplanerade i vår). När det är dags att ta ställning till ekonomin igen i april kanske det finns några tendenser på vändning. En gissning är att man får vänta till efter sommaren, och lagom till sommaren blir jag inte förvånad om jag skriver att man bör vänta till årsskiftet. 

Det stora(?) investeringsbeslutet den här månaden har annars legat i att börja månadsspara i Spiltan Aktiefond Stabil, bara att nästan 10% av innehavet är i Berkshire Hathaway gör ju att man känner sig lite tryggare i båten, vidare har fonden en stor del H&M, som man kan hoppas fortsätter leverera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar