lördag 17 januari 2009

Dåliga tider - för vem?

Veckan som har gått har varit allt annat än munter på börsen, och i vanlig ordning pratas det om kaos och ras under 2009 som skall vara det största någonsin etc. 
Allt tycks vara ganska överens om att det är mycket dåliga tider, dock vet jag inte om jag håller med om att det är dåliga tider. De som har fasta anställningar som inte blir varslade (för även om många blir varslade så har ju merparten av befolkningen kvar sina jobb). Dessa personer kan handla förhandlingsbara varor till generellt sett bra priser, tex lägenheter/hus. Vidare är inflationen nu nere på mycket låga nivåer, så samma sak där; de som har jobb och kan handla får se priser som inte stiger. Personligen tycker jag det är tråkigt när min aktieportfölj minskar i värde (tex BE Group -20% sen köp för en knapp vecka sedan). Men så länge jag håller en del av mitt kapital i räntebärande fonder eller på bankkontot är jag inte jätteorolig för tiderna. Håller man sig positiv får man istället hoppas att man kan köpa till de låga kurserna vi ser nu och hoppas på återhämtning på lite längre sikt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar