måndag 26 januari 2009

Ryssland rusar och Pfizer dyker

Dow Jones Rysslandsindex är upp nästan 11 procent idag. Jag gissar att det har att göra med deras devalvering av Rubeln. Att få stopp på den gradvisa urvattningen av valutan gör att investeringsklimatet blir tryggare. Hur som helst är detta superbra för mina Carlsbergaktier. Det var lite av min spekulation när jag köpte dem, de fick bli min exponering mot Ryssland. Carlsberg har stor exponering mot Ryssland och kursen påverkas därför mycket av hur börsen i övrigt går i Ryssland (och såklart rubeln). Eftersom rubeln har tappat mycket i värde senaste halvåret har Carlsberg också fått mycket stryk. Därför tänkte jag att det var en mild spekulation mot ett stabilare Ryssland att köpa Carlsberg. Att dessutom danska kronan på sista tiden har gått upp mycket (läs: svenska kronan gått ner) har ju inte gjort saken sämre. 

Mitt stora missnöje idag är Pfizeraktien vilken har gått ner med knappt 9 procent. Marknaden verkar tycka sådär om deras förvärv av Wyeth. Personligen förstår jag att läkemedelsföretag tycker om att köpa konkurrenter för synergieffekter och breddad forskningsportfölj. Dock har jag svårt att se hur någon skall kunna manövrera ett så gigantiskt företag som det kommer att bli. Måste vara riktigt spännande att få sitta med och bestämma övergripande strategier i en sådan jätteorganisation. Mina förhoppningar är bara att Pfizer inte hugger i utdelningarna på grund av köpet. Jag vill inte ha både dålig aktiekurs och kapade utdelningar. 

Känns för övrigt lite oroande med ett sådant skutt uppåt på börsen som vi sett under dagen, och en i skrivande stund tippande USA-börs trots de glada bostadsmarknadsrapporterna. Blir spännande att se vad morgondagen har för överraskningar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar