tisdag 27 januari 2009

Eurosnack

Cornucopia skriver i sin blogg om euro-propaganda, beställda undersökningar etc. 
En intressant sak i frågan om euron tycker jag är att man ens överväger att låta folk rösta om det. Jag har under ett gäng år på universitetet läst en massa poäng ekonomi, däribland en del nationalekonomi. Och jag kan ju inte säga att jag på något sätt kan förstå/inse/förutsäga alla olika effekter som euron kan få på Sverige. Då tror jag ändå att jag relativt medelsvensken har rätt bra koll på vad det innebär. Det kan inte finnas (procentuellt) många svenskar som förstår vad det innebär med möjligheter att föra sin egen valuta-, penning- och finanspolitik och olika begränsningar. Min gissning är att de flesta funderar i termer av "ah, nu slipper jag växla pengar om jag åker på semester i Europa" eller "pah, jag vill minsann ha min egen kung på mynten". Att låta folket rösta om något när de inte har någon uppfattning om det kommer ge företagen mer affärer eller skapa en stabilare ekonomi eller liknande. Okej att man får rösta om vi skall ha högertrafik eller ej (vilket i och för sig inte lyssnades på), men det är ett beslut som jag tror att alla förstår innebörden av. Även om jag dessvärre tror att hälften inte hade tänkt på att högerregeln då hade varit vänsterregeln. 

Dock är det trevligt att leva i en ekonomi och det kan ju vara kul för alla att få säga lite om vad de tycker om vår valuta. Förhoppningsvis blir alla glada i slutändan (på myyyyyyycket lång sikt - precis som med sparande)(?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar