lördag 10 januari 2009

Startup - hobbyinvestor

Mina första stapplande steg i blogvärlden...

Har läst en hel del olika bloggar om privatekonomi, aktier, börsen etc. Detta är något som intresserar mig mycket och jag har tänkt att dela med mig av mina tankar om ekonomi och liknande. 

Studerar nu våren 2009 min sista termin innan jag ger mig ut i yrkeslivet. Jobbar vid sidan av studierna vilket bidrar till små (men naggande goda) tillskott i mina besparingar som jag försöker använda vist på börsen. Mycket oklart vad jag har för placeringshorisont, allt från 1 minut och uppåt är intressant. Sparandet är väl ändå något jag sysslar med för livet, sett ur ett längre perspektiv. 

2009 har börjat med lite shoppande på börsen och det blir intressant att se utfallen. Tillskotten består i BE Group och Pearl Exploration. Den förstnämnda aktien inhandlades med förhoppning om en hög direktavkastning, något som kan vara nog så intressant när bankkontot endast ger någon ynka procent. BE Group har ju funnits i sin bransch i dryga 100 år varför jag inte oroar mig speciellt mycket över att de skall gå i konkurs. Därför kändes det bra att handla på sig lite när aktiekursen ha slaktats totalt. Med en förhoppning om åtminstone 2,5 kr i utdelning på aktie ger detta en direktavkastning på 10%. Med lite flyt kanske en kursökning kan komma som grädde på moset. 
Vad gäller Pearl, är den inhandlingen lite av en spekulering i oljepriset som jag tror skall upp lite. Vidare är det lite en spekulation i politik (som har inverkan på oljepriset), bland annat har jag konflikten i Gaza i åtanke. Om man som sista fundering lägger till att Tanganyika Oil blev uppköpt och hoppas på samma sak för Pearl så kan man kanske få sig en liten budpremie. 

De första tankarna har landat!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar