torsdag 22 januari 2009

Fler varsel och dåliga utsikter

När man tror att aktiekurserna innehåller förväntningar om riktigt dåliga resultat, recession och allt annat skräp har man fel. Än en gång dalar det nedåt, och om hela rapportsäsongen skall fortsätta så här skall det nog mycket till om börsen skall hämta sig och sluta på plus i år. Jag börjar luta mer och mer åt att tro att det blir en nedgång. Inte så sannolikt att man vågar spara sina pengar någon annanstans än på bankkontot. Det som är lite glädjande i min portfölj är att Carlsberg går upp lite, på grund av stor Rysslandsexponering har aktien fallit en hel del då rubeln försvagats allt mer. Nu har emellertid rubeln slutat falla och aktien stiger något på det. Man får vara glad över det lilla. Om det är något i min portfölj jag skulle satsa mer på är det just Carlsberg, hur dåligt ekonomin än går kommer folk inte sluta dricka öl - i värsta fall för att dränka sina sorger. Och det har man alltid några kronor över till. 

Samtidigt som alla dessa dåliga nyheter når oss rapporterar DI att bostadsmarknaden börjar tina, jag tror att det snarare beror på att folk mår dåligt och har tråkigt - då kan man ju alltid gå på en lägenhetsvisning. Samt att många objekt har varit indragna under jul för att inte ligga ute och skräpa. Jag tror att det fortfarande är lite för många som är för oroliga över vad som skall hända för att våga köpa. Eventuellt köper folk lite nu, sen går det lite sämre, folk tvingas sälja och priserna trillar ner ytterligare lite. Känns som en positiv värld just nu...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar