måndag 12 januari 2009

Börsen nedåt

Inte helt otippat med tanke på Asienbörsernas öppning och tongångarna på ekonomisidorna. Vad jag inte väntade mig var det jättetapp som BE Group gjorde idag som jag hoppades på så sent som förra veckan. Tycker dock att det är en mycket orättvis slakt som inte visar aktiens rätta värde varför jag handlade på mig ytterligare lite på 22 kr. Även om utdelningen skulle så mycket som halveras (vilket är otroligt med tanke på BEs utdelningspolicy) till 1,75 kr är det fortfarande en direktavkastning på 8%. Jag gissar att kassaflöde kommer vara en viktig punkt i min ekonomi framåt vårkanten i och med att jag ser mina nuvarande innehav som något långsiktigare än att sälja av dem så snabbt (med undantag för viss vinsthemtagning om utrymme finns). 

Börsen är ned i USA vid stängning 1,5%, oljan är ner. Tror att morgondagen blir ännu en dag med nedsida på börsen. Intrum Justitia ner med 5,5% idag, tror att de kommer falla ytterligare under morgondagen och då funderar jag över om det börjar bli dags att slå till. Kanske skall man vänta hela veckan, känns som att börsen fått sig en pessimistattack. Förhoppningsvis kan det bli något av ett litet rally när Obama svärs in till helgen, dvs en bra måndag, tisdag nästa vecka. 

Privatekonomiskt funderade jag idag över mina otroligt billiga frukostvanor idag när jag satte i mig min havregrynsgröt. Lite mjölk, socker och kanel - det är inte många kronor som går där inte. Känns bra att jag tycker så mycket om en sån otrolig budgetfrukost som dessutom är nyttig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar