lördag 31 januari 2009

Funderingar kring börsras

En fundering jag har haft är hur stor del av börsrasen som beror på att hedgefonder och andra stora aktörer måste sälja av stora innehav. Så vitt jag vet handlar många hedgefonder mycket belånade. När börsen går upp vår man en grym hävstångseffekt, men när börsen går ner sitter man i skiten. Man måste då sälja av värdepapper för att skydda värdet på fonden, och vid de stora försäljningarna måste priserna på börsen gå ner ytterligare. Om man dessutom tänker på att det är en del investerare som är privat belånade måste de ha ut sina pengar ur fonderna för att täcka sina lån och den negativa karusellen är total. 
Lyckas man hitta dessa värdepapper som har gått ner till följd av att folk/fonder/aktörer måste täcka sina lån borde man kunna göra pengar på sikt. Att kurserna går ner mycket har ju inte enbart med företagets potential och prestationer. Men att det är mycket psykologi på marknaden är ju inget nytt, frågan är bara vilka av bolagen som är "de mest psykologiska". Sedan måste man också vara beredd att hålla på aktierna en längre tid för att allt skall återhämta sig. I och med att mitt eget intresse för börs och kapitalmarknader inte funnits så många år har jag inte riktigt fått se värdet av väntan och tid. Man blir ju ofta så sugen på att tjäna pengar fort. 

Jag funderar på att dela upp mina investeringar i tre olika portföljer (kanske två) bara för att veta vilka värdepapper man inte skall vara för sugna på att få snabb avkastning. En lång portfölj där man verkligen tror på bolaget på lång sikt, vill ha utdelningar och behålla aktien länge. En medium där man kanske agerar lite friare, med någon typ av medelrisk, kanske skall denna portfölj vara den samma som en högrisk. En portfölj som man måste hålla koll på dagligen (minst) och där man har bestämt sig för att vara aktiv i. Det intressantaste blir ju att man kan jämföra sin förmåga att handla på kort och lång sikt - och se om det tjänar någonting till att vara sugen på att tjäna pengar. (Lär väl säga en del om en persons skicklighet också, men jag tror att man lätt blir förblindad av sin girighet - not shit kolla hela finanskrisen). 

För att komma med ett aktietips vill jag säga Burlington Northern Santa Fe
Stockman skrev kort om det idag, Buffet är sugen på det och jag har läst positiva omdömen på andra ställen. Bolaget är en transportör på järnväg. Känns inte helt otroligt att transporterna kommer öka i USA. Dessutom får nog bilindustrin sig en liten törn, och Burlington kan nog rida lite på miljövågen också till skillnad från lastbilsindustrin. Jag tror det kan vara en bra kandidat. Dock är det lite annorlunda att sätta sig in i företag som inte är svenska, men jag skall göra ett försök. Återkommer med några trevliga kommentarer senare.

Upptäckte för övrigt nyligen ytterligare en aktör som finanskrisen har satt klorna i. Akademibokhandeln. Tidigare har man som student när man har handlat fått en stämpel per 100 kr och när man har 10 stämplar får man 100 kr avdrag på nästa köp. Det vill säga 10 procents rabatt, detta tycker jag är en fair deal för alla studenter. Därför blev jag väldigt förvånad när jag handlade kurslitteratur senast och fick beskedet att man dragit in stämpelsystemet. Hur orkar de? Det finns ganska många konkurrenter, båda vad gäller begagnade böcker och nätbokhandlar. Känns som ett ganska dåligt drag då att dra in den enda anledningen att handla på Akademibokhandeln. 

2 kommentarer:

  1. Ett alternativ för din "långa" portfölj vore en kapitalförsäkring eftersom du inte behöver skatta för dina vinster. Har själv funderat på en kapitalförsäkring till mina längre innehav, Aktieinvest hade, i varje fall fram till den sista januari, en kampanj där man fick 100 kr i Buffets bolag om man startade en kapitalförsäkring.

    Ska kolla in bolaget du tipsade om. Har sedan tidigare några amerikanska företag i portföljen

    Johan
    www.aktierandstuff.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väldigt sant. Jag har en del papper i kapitalförsäkring, problemet är att man blir så besviken när man har så dåligt år som 2008 och skall betala för det :)
    Men om man har tänkt tjäna lite pengar är det ju klart fördelaktigt!

    SvaraRadera