söndag 11 januari 2009

Sparande

Jag funderar ofta på hur man bör förhålla sig till sparande. Fick mig en extra tankeställare efter att ha sett en graf på Samuelssons Rapport, som visar Dow Jones, inflationsjusterat från 1925. Grafen visar att vi 1995 låg på samma nivåer som 1930, och vad är sparande på lång sikt om inte från 1930 till 1995. Detta ger ju, tycker jag, en hint om att man borde försöka sälja av lite innehav ibland och ta hem vinster. Vad som kan sägas mot detta är att om man tar hem vinster och låter de ligga på bankkontot klarar man förmodligen bara inflationen. Därför gäller det ju att ha pengarna på kontot (eller räntefond) när börsen går ner. Och i vanlig ordning finns det en massa investeringsgurus som säger att det i långa loppet går åt skogen att träffa bottnar och toppar. Dock kanske det lyckas bättre om man nöjer sig med att träffa halvbottnar och halvtoppar. 

Vidare visar samma blogg att put-callration säger att det är dags att sälja. Personligen blir jag alltid livrädd när jag skall sälja och vänta lite och kanske köpa tillbaka senare. Handlar kanske om att komma över någon smärtgräns. Jag tror även att det blir lättare om man sätter upp regler för sitt handlande med aktier. Som till exempel att alltid sälja en aktie när den går ner mer än 10%, då har man en ganska bra försäkring mot att inte förlora allt. Motsvarande uppåt kan vara att ta hem vinst vid viss procentuell uppgång. 
För mig blir handlandet efter regler lite svårt ibland eftersom min portfölj inte är så stor, innehav mellan 5k och 15k per aktie gör att transaktionskostnaderna blir relativt sett ganska stora. Menmen, det tål att tänkas på, skall överväga att sätta upp ett regelverk för mitt handlande för en viss del av portföljen och sen får vi se vad resultaten blir. 

Aktiefundering jag har för närvarande är Intrum Justitia. Känns som att den har en ganska bra tid framför sig under 2009 med hantering av fordringar. Kursen ligger för närvarande knappt 30% under årshögsta. Intrum förvärvade i början av december 2 företag i Frankrike vilket kommer att öka deras marknadsandelar i sydeuropa. Förvärven kommer troligen att medföra synergieffekter, vilka förmodligen kommer att synas under 2009. Jag tror dessutom att företaget kan lyfta något på nästa rapport, då de lär leverera mer positiva nyheter än omvärlden i övrigt. Dock tror jag att vi under kommande vecka får se en liten dipp på börsen, det är inte alls otroligt att Intrum kommer att dras med något i denna och jag kan därför tänka mig att vänta ett slag med shoppingen. Min förhoppning är att kunna köpa på mig, invänta rapport och utdelning och sedan sälja av delar av innehavet. 

1 kommentar:

  1. He he, finanskris + Intrum Justitia låter som en bra kombination :-)

    SvaraRadera