måndag 16 februari 2009

För tidigt för att chansa i Swedbank

Swedbank står för 3 procent av Ukrainas kreditmarknad. Då känns det inte så bra att Fitch har sänkt deras kreditbetyg och S&P lutar åt att göra det samma. Att finansministern har hoppat av är lite extra grädde på moset. Jag blir inte helt förvånad om de 19 miljarder som Swedbank lånat ut vid årsskiftet kommer att skrivas ner ytterligare. Ukrainas ekonomi ser ju inte ljusare ut av att 40% av landets export är stål, vars priser har gått sådär på sistone. Det blir inte heller bättre av höjda gaspriser för industrin från Ryssland. Nej, jag håller tassarna borta från Swedbank, jag vill se en renare balansräkning först. 
Skall man tro Österrikes finansminister är det inte endast Swedbank (ingen jätteöverraskning i och för sig) som är i riskzonen om Ukrainas ekonomi skulle gå åt skogen. Han säger att kris i Ukraina kan starta en dominoeffekt som skapar än värre kris i hela EU. Det är ju så att man känner sig som en riktig muntergök när man läser om sådana varningar. 
Det Josef Pröll (Österrikes finansminister) dock skall ha all heder av är att han säger att Västeuropa tjänade mycket pengar på Östeuropa de senaste 20 åren och därför skall stödja dem under kristider så gott Väst kan. Tänk om det var fler girigburkar som kunde tänka sig att stödja de företag som gjort dem förmögna under högkonjunkturen istället för att fly dem, så fort de bara kan. 
Slår man för övrigt ihop Ukrainas problem, Österrikes farhågor och det vanliga virrvarret av krediter mellan länder och företag så tror jag att fler banker än Swedbank ligger dåligt till. Jag inväntar ytterligare nedskrivningar och dåliga rapporter. Mina förhoppningar är att folk skall ta sig några öl i väntan på bättre tider eller för att dränka sina sorger - Carlsberg förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar