tisdag 10 februari 2009

Kom igen nu Obama & Geithner

Det velas fram och tillbaka, och nu när paketet röstats igenom så är det utan några egentliga detaljer. Inte kul för en börs som har svävat på små rosa moln en vecka. I morgon kan det finnas all anledning att ligga kort... Troligen följer bankaktierna efter USAs diton, inte för att jag innehar några SHB, men jag hoppas de står emot. Det skall löna sig att de är en tråkig (läs: försiktig och bra) bank. Annars kanske det är läge att hoppa på SHB om de trillar ner. Jag tror inte att jag kommer våga handla något under veckan som kommer nu. Blir lite avvaktan och hoppas på det bästa. Jag vet ju att mina pengar inte minskar på sparkontot i alla fall. Kan vi inte få en lite mer detaljerad plan från USA?! Eller åtminstone en startdag så man vet att det händer något och inte bara snackas. 

Det vi får hoppas får lite genomslag är kärnkraftspolitiken från alliansen. Om man vågar tro på att el blir lite billigare blir ju vår svenska, härliga, elintensiva industri gynnade. Kanske i och för sig inte spelar så stor roll om det ändå inte finns någon som vill köpa våra produkter (inte ens med en lågt värderad krona (som ändå har hämtat sig lite nu)). 

Skall dessutom skriva en rad om att det är roligt inlägg från Kvinna i karriären, om att folk är arga för att räntenettot ökar hos bankerna, samtidigt som även kreditförlusterna gör det. Klart att bankerna vill ha betalt för sitt risktagande. Frågan är hur tongångarna hade gått om bankerna hade gjort sämre resultat, större nyemissioner och kanske kånkat... Mmmm vad glada alla hade blivit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar