måndag 9 februari 2009

"Svenskar är fattiga"

I en artikel i DI skrivs det om att svenskar är fattiga i förhållande till medborgare i andra länder med liknande BNP per capita som Sverige. Det står att vi är proletärer som lever ur hand i mun. Och det värsta med artikeln (som refererar en bok) är att den förmodligen stämmer. Det är väldigt sant att vi är ganska illikvida även om vi inte har dålig soliditet, för de flesta av oss binder det mesta i våra fastigheter. Jag tror att det i stor utsträckning finns en inställning, hos de som har en del kapital i fastigheter, att det är fult med lån. Att det som har skulder inte är fri. Det gör ju att man blir känsligare för tuffare tider eftersom man gör allt man kan för att slippa belåna sin fastighet ytterligare. Åtta av tio saknar enligt artikeln sparkapital om man bortser från värde i bostad. Ajaj, det är inga upplyftande siffror. 
Vad som är intressant som tas upp är resonemanget om att vi faktiskt har ett gemensamt sparkapital i vår sjukvård och samhälle. Det låter som ett positivt resonemang i artikeln, men vad innebär det?
Jo att det är några få som sliter hårt, tjänar pengar och betalar för en massa andra. Ett kollektivt sparande i offentlig sektor är fint och alla mår bra, men det är lite jobbigt att veta att man måste spara åt andra. Lite trist att inte kunna utnyttja sina "sparpengar" som man vill. 

Jag tror att det blir som Cornucopia skriver i sin blogg (som jag kommenterat tidigare i ppm-sammanhang) att det man dessutom sparar åt sig själv som lagstadgad pension kommer man inte få ta del av ändå. När jag blir gammal och skall plocka ut mina pengar kommer någon berätta för mig att jag har tjänat lite för mycket pengar i mitt liv, och har lite för mycket på sparkontot. Så mina pengar ges istället till någon som behöver dem bättre. Mmm, det kommer förmodligen att kännas fantastiskt. Men det blir ju rättvist och underbart för alla i vårt samhälle. Med lite pessimism måste jag ju säga att jag dessutom tror att alla industrijobb som försvinner nu i finanskrisen förmodligen inte kommer tillbaka. De flyttas till länder där det är billigare (nödvändigtvis inte Kina eftersom det kan bli dyrt där om de justerar upp sin valuta som de borde). Men det kan bli Baltikum eller någon annan plats. Hur som helst kommer det bli fler människor som skall dela på min pension. 

Slutligen skall det bli mycket intressant och spännande att få reda på hur stimulanspaketet i USA skall se ut och hur röstningen kommer att gå. Med dagens och fredagens stora stigningar känns det som att fallhöjden blir allt högre om det finns för mycket missnöje hos marknaden med paketet. 800 miljarder $ är ju en del pengar, får Frankrikes lån till bilproducenterna på 6 miljarder € att framstå som en droppe i havet. Hoppas allt går vägen och vi får lite anledning att fira imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar