tisdag 17 februari 2009

Tungt i Sverige, tungt i USA

Tuff börsdag idag och att döma av USA så lär det inte bli bättre imorgon. Förhoppningsvis kan jag få lite payoff på mina XACT björnar som ligger och gottar sig. 
Igår skrev jag några rader om Ukrainas ekonomi och att det inte såg så bra ut. Då kommer minsann Moody's och skall toppa mig genom att skriva att hela Östeuropa ser ut som en skadeskjuten kråka. Några andra som inte har det så bra är Japan, krisen är den värsta i Japan sedan andra världskriget. Vi får hoppas att den nuvarande krisen inte blir värre för dem än andra världskriget. Jag menar då fick de ju ändå två städer bortbombade och hela världen hatade dem. Det vore sannerligen trist om de skulle vara tillbaka på den nivån igen. 

Ett nöje att rekommendera nu när man kan ana att allt går åt skogen är Redeyes portföljtävling. Där kan man ju shoppa lite som man vill utan att bli alltför förkrossad om ens placeringar inte går hem riktigt. 

Här är en rolig artikel från Financial Times om hur förträffligt det går för världens bilindustri. Det kan gå värre - imorgon kanske inte Saab har någon framtid längre. Även om jag tror att vi kommer att få se ett nosens-svar som inte innebär någonting utan bara gör att GM kommer försöka fortsätta hanka sig fram utan några precisa planer. Vad som talar mot var något rykte jag hörde från någon att de skulle lägga ner allt utom 3-4 märken som de skulle köra vidare med. (Observera göteborgsvitsen; köra vidare -> bilindustrin) :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar