lördag 21 februari 2009

Tungt i Eurozonen


För att följa upp mitt tidigare så muntra inlägg kan man inte annat än konstatera att Eurozonen går allt trögare. Nu har dessutom inköpschefsindex i Eurozonen nått nya bottennivåer. Arbetslösheten har ökat för åttonde månaden i rad. Det finns inte så många indikatorer som tyder på en ljusning. När dessutom övriga Europa går trögt blir det än värre. Lite sjukt att Lettlands regeringen har avgått. Det känns som att det skall rätt mycket till för att finanskrisen skall skörda regeringar, det är nog inte jättelätt att i ett så litet land som Lettland stå emot en global finanskris. I olika medier har investeringsklockan viftats med på sistone, bland annat hos DI och finansmamman. Det snackas om att fastighetspriserna börjar gå upp igen och snart är det dags att gå in på börsen på allvar. Som jag sagt innan tror jag att det kommer dröja ett bra tag till innan man skall köpa på sig. (Om man inte har ett mycket långt perspektiv, för jag är övertygad om att man kommer att ta igen de nu lågt värderade aktierna på några år åtminstone.) Jag tror det kommer att dröja ytterligare några månader innan samhället verkligen känner av alla som blir arbetslösa och deras minskade köpkraft. De lägre räntorna ger lite mer pengar till en hel del människor, men de personerna som har sina hus/lägenheter är nog i stor utsträckning också de som har pengar. Det är inte dem som drabbas hårdast av alla varsel och liknande. Börsen kommer repa sig före ekonomin, det köper jag. Men jag är övertygad om att alla företags Q1 rapporter kommer innehålla mycket negativa siffror och framtidsutsikter, och det lär pressa ner kurser på många håll. Jag behåller allt mina björnar ett tag till.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar