fredag 13 februari 2009

Varför så mycket fokus på OMX?

Det är många bland ekonomibloggare och andra skribenter som alltid berättar om sin portfölj i relation till OMX. Det är ju inte så svårt att förstå att man vill jämföra sig med den nationella börsen och se om man kan plocka ut guldkornen och lyckas bättre än en indexfond. Men vad spelar det för roll egentligen?! Om OMX en dag går upp 8% och den personliga portföljen "bara" går upp 5%, skall man vara missnöjd och besviken då? Den personliga portföljen (till viss del förmögenheten) har ju ökat med 5%, det är ju jättebra. Likadant är det åt andra hållet, om OMX går ner med 6% skall man då vara nöjd med att ha slagit OMX och "bara" backat 4%. Det borde man ju inte va, men borde vara fly förbannad över att man har förlorat lite av sin portfölj (till viss del förmögenhet). Man måste ha lite reson och funderingar kring det tycker jag. Om mina förväntningar är att ha en avkastning på 7% per år och OMX ligger på 9% nästkommande år, skall jag då bli besviken för att jag inte slog OMX trots att jag slog mina egna mål och förväntningar. Det är nästan så att man kan tro att det hela är en förlängning av lite hederlig svartsjuka - haha alla andra förlorade 5% idag men jag tappade bara 3%, haha jag är så bra! Lite så att man önskar alla andra olycka bara för att ens egna förmögenhet relativt omvärlden skall gå bättre. Jag vet inte jag...

1 kommentar:

  1. Vår ekonomi har aldrig handlat om om hur mycket pengar man har, utan hur mycket varor man får för dom. Om allas kapital ökade med 10% så skulle vi se 10% högre priser. Förlorar alla andra 5%, men jag bara 3% innebär det ju att mina pengar ger mig mer varor i relation till de andra än innan. Jag tycker det är ganska logiskt, vår ekonomi är byggd på detta sätt, sen om det är rätt eller fel det låter jag vara osagt.
    Detta med att slå snittet är för mig däremot konstigt på ett annat sätt. Jag är med trött på att det alltid ska jämföras... Om man är aktiv, följer kursutvecklingar och är beredd på att ta förluster och i tid plocka ut vinster, så är det verkligen så svårt att i längden slå snittet? Jag menar inte att det alltid är enkelt, men om man är aktiv, kom igen!

    SvaraRadera